måndag 25 juli 2011

Cannibal Corpse: Centuries of Torment - The First Twenty Years

@@@@
Själva trediskutgåvan av detta innehåller både konserter, videor och annat smått och gott vilket jag inte kommer beröra i denna recension. Istället koncentrerar jag mig på den otroligt köttiga dokumentären som följer bandet från dess första stapplande steg på den lilla death metalscenen till att växa och bli ett av de stora och inflytelserika banden inom samma genre. Jag säger köttig få vi får tre timmar Cannibal Corpse med intervjuer från i princip alla som haft minsta lilla med detta band att göra (med undantag för en av originalgitarristerna som har blivit som uppslukad av jorden efter det att han fick sparken från bandet). Personligen har jag aldrig varit nåt jättefan av bandet. Många låtar svänger riktigt fint och mörkare growl får man leta efter med ljus och lykta, men har aldrig fastnat helt även om jag aldrig heller avfärdat dem. Däremot högg dokumentären tag på ett sätt jag inte trodde var möjligt framförallt då det handlar om ett band jag inte är nåt jättefan av. Tror det beror på det enkla upplägget att verkligen låta alla medlemmar, ex som befintliga, få komma till tals i långa utlägg och att verkligen noggrant och minutiöst gå igenom alla skivorna och de många turerna i bandets historia. Ingen film för de inbitna Britney Spearsfansen, men alla som uppskattar hårdrock (och inte bara dess mest extrema varianter) kommer säkert kunna gilla den här.
/Surskägget

Inga kommentarer: