måndag 6 augusti 2012

The Artist

@@@
Svartvit stumfilm från 2011 som utspelar sig från 1927 och framåt ett par år som blev årets stora snackis på Oscarsgalan med hela 10 Oscarsnomineringar varav den vann fem (bland annat de tunga Bästa Film, Bästa Regissör och Bästa Manliga Skådespelare). Alla recensenter verkar hylla den reservationslöst och även vår egen Vrångman slängde till den en fyra och var gladast över att ha varit underhållen av en stumfilm i 100 minuter. Visst är The Artist en bra film, men inte vinna-alla-Oscars-hela-tiden-och-bara-få-stående-ovationer-av-pressen-bra. Det är fascinerande och kul att man lyckats fånga dåtidens känsla i allt från hur skådespelarna rör sig, dekor, kostym, ljussättning, kameraspråk, musik till dialogrutorna som dyker upp med jämna mellanrum. Dock är grundstoryn (känd stumfilmsskådis blir c-kändis när ljudfilmen introduceras och statisten han är kär i blir megastjärna) lite för tunn för att dra ut på i 100 minuter. Några scener drar ut lite väl på tiden, och några sidospår hade man kunnat skippa helt. Med det sagt gör Jean Dujardin och Bérénice Bejo i den manliga respektive kvinnliga huvudrollen ett kanonjobb. Dujardin fick ju sin Oscar men det kunde Bejo gott ha kunnat få också. Hade förväntat mig betydligt mer av årets vinnare av Bästa Film men The Artist är ett gediget hantverk som absolut tål att ses.
/Surskägget

2 kommentarer:

Fiffi sa...

Jag har inte läst någon recensent som gett filmen sämre betyg än jag gjorde :/

http://www.fiffisfilmtajm.se/the-artist/

Surskägget sa...

Hehehehe jag gillar ju min stumfilm filmvetarnörd som jag är men så lysande som alla säger att den här är är den ju inte.