tisdag 23 april 2013

Jorden Runt på 80 Dagar

@@@
Jackie “kan fortfarande inte prata begriplig engelska” Chan och Steve ”brittiskt torr” Coogan spelar det omaka paret betjänten Passepartout och uppfinnaren Phileas Fogg i en filmatisering löst baserad på Jules Vernes gamla pärla med samma namn. Båda stjärnors främsta trademarks nyttjas flitigt och vi får därmed en drös folk-jagar-mig-så-jag-måste-slåss-fast-jag-inte-vill-och-utnyttjar-allt-runt-mig-i-finurliga-och-roliga-stunts-slagsmål signerade Chan och en bunt jag-är-en-lite-träig-och-trist-britt-som-ändå-säger-dråpliga-saker-mest-hela-tiden-repliker signerade Coogan. Mitt i detta finns självklart grundstoryn kvar. 1800-tal och det till synes omöjliga uppdraget att ta sig jorden runt på bara 80 dagar. Familjeäventyr som är tillräckligt actionfyllt för oss föräldrar och tillräckligt barnsligt och lagom farligt spännande för ungarna.
/Surskägget

Inga kommentarer: