söndag 22 februari 2015

Hercules

@@@
Den här kalkonen ska jag såga tänkte jag när jag såg trailern. The Rock som alltid bjussat på schyssta nonsensactionrullar som Welcome To The Jungle, The Scorpion King och de senaste par Fast/Furiousfilmerna. Mycket pangpang, mycket muskler och mycket glimten i ögat. Men det här, tänkte jag när jag såg trailern, det här verkar ju vara nåt segt CGI-träsk i samma form som Clash of the Titans, Prince of Persia eller Immortals. Rent skräp med andra ord. Kanske var det för att jag hade lägre förväntningar än en tjock man som ramlar nerför en trappa eller så var jag kanske på bättre humör en nån som skrapar fram högsta vinsten på triss när jag såg filmen. Jag vet inte. Det jag vet är att jag gillade den här. The Rock kliver in som en modern Conan, fast Hercules dårå, och ger oss en klassisk Conan, fast fortfarande Hercules dårå, sparkar stjärt, tar checkar och vinner damernas gunst. Storyn är bara löst baserad på de gamla myterna, så för alla er historienördar där ute - undvik denna för ni lär bli så arga att ni äter upp Herman Lindqvists samlade verk innan eftertexterna rullar. Det varvas med riktiga stunts och CGI på ett snyggt sätt och vi får i princip inga kolla-vi-dödar-folk-i-ultra-slow-motion-så-att-blodet-sprutar-extra-långsamt-mot-kameran-sekvenser vilket är oerhört skönt att slippa, speciellt med tanke på att 300 del 2 i princip enbart var en enda sån lång scen. Ja, det här är en bagatell. Ja, den förtjänar kanske inte en trea i betyg. Men vet ni vad? Ibland måste man bara kasta alla jobbpapper i luften och säga: "Fuck it bitches, it's Friday". Trots att det är söndag idag.
/Surskägget