fredag 31 mars 2017

Batman v Superman: Dawn of Justice

@
Vi rundar av den här månadens tema med en riktig kalkon. Jag vill börja med att säga att det inte är, som många tror, Ben Afflecks fel att den här soppan till superhjälterulle inte går att titta på (för det gåååår inte). Han gör en helt ok Batman och en ännu bättre Bruce Wayne, helt klart. Nä, Afflecks fel är det inte. Eller rättare sagt felen, för de är så många. Det var faktiskt längesen jag såg ett så osammanhängande, tröttsamt och rörigt actionäventyr. Kladdigt pompöst är det också, så till den milda grad. Regissören Zack Snyder är till synes helt ointresserad av att berätta en historia med någon som helst tydlighet, struktur eller syfte. Det händer liksom lite förvirrade och lama grejer och folk säger saker. Sen kommer världens sämsta Lex Luthor in och smackar med läpparna (Jesse Eisenberg, tydligen direkt från någon uppsättning på Vår Teater i Bollnäs). Det verkar en bit in i filmen som om huvudkaraktärerna själva knappt vet vad de håller på med hahaha! Den stora fighten mellan Batman och Superman (Henry Cavill) är väl ok och höjer pulsen en smula (även om jag inte bryr mig om det där jävla dagisgnabbet dom emellan, hahaha ge er för fan!). Men då dyker världens sämsta CGI-monster Doomsday upp och dunkar ner rullen till en nolla igen. Kom igen! Sluta sno bergstrollet från Fellowship of the Ring för tusen år sen för att göra det sämre idag. Vad är det här?! När jag såg Batman v Superman första gången (!) så tyckte jag den var riktigt illa. Hatade. Jag var tvungen att se om den ett bra tag senare för att se om det fanns någonting av värde överhuvudtaget. Nix. Nitlott. Jag såg snarare mer grejer jag störde mig på, förutom då Wonder Woman (Gal Gadot) som här klumpigt och krystat blivit inslängd i smeten för att introducera hennes karaktär (ändå lite pepp på stand alone-filmen om WW som borde dyka upp snart). Det är väl klart att jag vill gilla det här egentligen. Batman! Superman! Wonder Woman för fasen! Den förra filmen, Man of Steel, tyckte jag om. Den hade nåt. Men det här... Ge mig vilken som helst av Marvelrullarna vilken dag som helst. Snälla. Vilken som helst! Jag är tyvärr, eller tack och lov, långt från ensam i världen att ogilla det här och jag behöver väl inte ens nämna hur många Razzies den här rullen tog hem vid årets Golden Raspberry Awards hahaha! För DET ska den ha. Minst. Surskägget däremot älskade den här skiten och försvarar den till sista bloddroppen. Jag misstänker att det här är långt ifrån slutdiskuterat... Batman v Superman drog dock hem griljoner dollar på bio så Snyder, som tror att han är guds gåva till DC-universumet, men är mer en självgod och trött tjäna-pengar-maskin nuförtiden (a'la Michael Bay), kommer väl att få göra en uppföljare till fruktar jag. Oh, the humanity. The boredom. The smugness.
/Vrångmannen

Öh, Vrångmannen, det är en dag för tidigt för första april. Sluta skoja och ge ettor till så här fina underhållande fyror. Speciellt en dag före första april. Det är en dag för tidigt för aprilskämt. En dag för tidigt. Hörru, Vrångis. Sluta skoja sa jag. Ge den en fyra som den förtjänar. Vad är det här??!?!?!
/Surskägget

Inga kommentarer: