måndag 19 mars 2018

The Wailing (Gok-seong)

@@
Här har vi en film som jag har längtat efter ända sen jag läste om den för något år sen. Eftersom den aldrig dykt upp på t.ex iTunes eller Netflix och har varit lite svår att få tag på i vårt avlånga land så beställde jag glad i hågen till slut en engelsk import-dvd.

The Wailing är alltså en sydkoreansk rysarthriller av Hong-jin Na som bl.a bjussade på den pulshöjande thrillern The Chaser för några år sen. Här får vi massor av stämning, snyggt foto och en ganska mörk, blodig och gastkramande historia. En dödlig sjukdomsepidemi bryter ut i en liten koreansk stad på landsorten och folk börjar att dö som flugor. Plötsligt dyker en mystisk främling upp som misstänks ha kopplingar till det som händer, samtidigt som en av byns poliser misstänker att sin lilla dotter är besatt av någonting oförklarligt och ont.

The Wailing hade varit en alldeles utsökt rysare om det inte hade varit för den larviga humorn som slängts in. När poliserna skriker av skräck och drattar på arslet för sjätte gången åt ett konstigt ljud eller en skugga så har jag förlorat mitt tålamod. Sjukt irriterande, mitt i allt bra.

Filmen är alltså en bitvis lysande skräckrulle (men då också bitvis Helan och Halvan). Det blir helt enkelt för mycket av "det busiga" och det drar ner den här vrånga herrns betyg från en fyra till en tvåa på direkten.

Skittrist.

/Vrångmannen


Inga kommentarer: