fredag 11 januari 2008

Dagens hyllning


Top Gun - @@@@@


Äntligen en riktig hyllning! Får jag se "Höstlegender" under Dagens Hyllning en gång till dödar jag Vrångmannen med Brad Pitts överläpp. Här däremot snackar vi det bästa av det mesta i en perfekt kombination som sällan har skådats på bioduken. Skulle jag bli inlåst nånstans med bara en film att titta på skulle jag välja Top Gun (nja, egentligen skulle jag väl välja typ Absolute Jenna så man hade nåt till kvälls om ni förstår vad jag menar nudge nudge) för den har allt. Det är action, spänning, romantik, vänskap, drama, humor, sport och äventyr i perfekt symbios. Fotot är grymt snyggt (inledningen när solen går upp och flygplanen lyfter och landar på hangarfartyget är bland det snyggaste som fångats på film) och Tony Scott seglade upp bredvid brorsan Ridley som en av de stora actionregissörerna (okej, Ridley har väl mer varit den avskalade actionfilmens kung, medan Tony satsade på det svulstiga). Sällan har en mer talangfull ensemble skådats i samma rulle, Tom Cruise, Val Kilmer, Anthony Edwards, Kelly McGillis, Meg Ryan, Tom Skerritt, Michael Ironside, Tim Robbins och Adrian Pasdar förgyllde detta epos. Jag kan inte nog överösa superlativer över denna film. Den är som en härlig berg-och-dalbana med full fart, fläkt och framåtanda. Flygsekvenserna är fortfarande de bästa någonsin (fuck Independence Days fejkade crap!) och manuset med en ung mans inre kamp att komma över sin fars död är gjort i flera komplicerade lager (man kan se det som en actionfilm, som en dramafilm, som en film om homosexuella i marinkåren med mera). Detta är utan tvekan den bästa biofilm som någonsin gjorts, och med det menar jag att man ska kliva in i biosalongen med sina popcorns och bli psykiskt och fysiskt upprymd, glad, adrenalinstinn och för ett par korta timmar glömma bort den gråa vardagen. Top Gun, jag bugar mitt ödmjuka huvud för dig, du leve! Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

/Surskägget

3 kommentarer:

Anonym sa...

Höstlegender är en femma, Top Gun är en fyra men det är hela poängen med hyllningen. Man ska hylla sina favoriter!!!

Anonym sa...

Alla jävla tonade linsfilter drar sammanlagt ner betyget med minst en pinne! Minst!!

/mart

Anonym sa...

Hehehe linsfiltren. Det var tider det!