torsdag 19 maj 2011

Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

@@@
Den som sett minst en av de tidigare tre filmerna vet vad man har att vänta. Johnny Depp i högform i en av sina livs bästa karaktärer som Captain Jack Sparrow, massa fartfyllda galenheter, mäktiga skepp, övernaturliga pirater och tuffa, snygga brudar. Varför fucka med ett vinnande koncept liksom? Fjärde delen i serien är verkligen inget undantag. Det pangas och fäktas och intrigeras och mystifieras och jagas skatter så det står härliga till. Och sjörövare och myter finns det gott om att plocka från (den här gången får vi möta den livsfarliga Svartskägg i jakten på Ungdomens Källa). Men plocka bort Johnny Depp ur denna filmserie och du får direkt problem. Det är så ytligt pangpang att jag redan glömt bort vad större delen av filmen handlade om. Det ska vara som en berg-och-dalbana (vilket det ju faktiskt är baserat på) och när man sitter i biosalongen smäller det för högt och händer för mycket för att man ska vara annat än underhållen, men när eftertexterna rullar och popcornsmaken börjar försvinna har man glömt vad man sett. Undantaget är förstås Depp som är sjukt jävla briljant i sin roll och som snurrar upp alla andra skådisar på läktaren så fort han är med i en scen. Utan honom är samtliga filmer knappt okej. Men vad fan. Min tioåring älskar de här rullarna och jag hade själv gjort likadant när jag var tio. Jag fick Indiana Jones istället så jag vann, men det hör inte hit. Jack Sparrow är en fullgod ersättare för gamle Indy, men filmerna per se är ju miltals bättre när det svingas piska och hålls i hatt och dödas nazister. Det kommer säkert komma både en femma och sexa i serien och jag välkomnar dem alla. Så länge Depp är med vill säga. Savy?
/Surskägget

Inga kommentarer: