måndag 16 april 2012

Sherlock Holmes: A Game of Shadows

@@@
Robert Downey Jr är tillbaka som mästerdetektiven Basil Mus...öh jag menar mästerdetektiven Sherlock Holmes med Dr Watson vid sin sida i Jude Laws skepnad. Precis som i första filmen har man tagit böckernas anda och dunkat in enorma mängder adrenalin och action. Dessvärre är själva storyn där Holmes störste och farligaste ärkefiende, professor Moriarty, ska starta världskrig större delen av tiden väldigt rörig (precis som meningen du just läste tre gånger för att få ordning på den). Att man likt en egen Holmes måste sitta och hänga med i alla namn, diaboliska planer och flashbacks för att ha en susning om vad fan som försigår förtar en hel del av känslan. Med det sagt är det här ändå en helt okej uppföljare. Kemin mellan Downey Jr och Law är intakt från ettan och de fortsätter att gnabbas och kivas om allt och inget. Guy Ritchie visar återigen prov på att han är en duktig actionregissör, men vi börjar tröttna litegrann på alla slowmotion flashforwards där Holmes går igenom en fight i skallen innan vi får se den igen "på riktigt". Tycker också att man slarvar bort Moriarty som Holmes värste ärkefiende. Man får aldrig riktigt en känsla av att Moriarty är sådär farlig som han är i böckerna. Visst, lite smart sådär, men aldrig ett tvättäkta hot mot Holmes. Synd. Filmens stora minus är dock Noomi Rapace. Med tanke på att hon läser repliker på modersmålet svenska som om hon haltade på styltor krävs ingen filmexpert för att lista ut att när hon läser repliker på engelska låter det som om hon var enbent och haltade runt på styltor. Styltigt med andra ord (eller exakt samma ord faktiskt). Hon har en min filmen igenom och jag väntar nu bara på när hon och Kevin "Stenansiktet" Costner ska spela in en romantisk komedi tillsammans.
/Surskägget

@@@
Här tycker vi precis likadant jag och Skägget. Är det vår i luften hahaha?! Inget mer att tillägga förutom att Noomi Rapace gled in på en räkmacka i Hollywood och är pinsam att titta på i den här rullen. Jag är ledsen och vill inte vara elak men fan jävlar vad dåligt, ge mig en peruk så hoppar JAG in istället. Hon kanske blir bättre och säkrare med tiden (och på vägen förstör hon efterlängtade Prometheus). Jag gillade henne åtminstone i Millenniumrullarna. Där var hon snarare det enda som var ok. Hon skulle kanske hållit sig till svensk produktion men samtidigt pengarna. Gud pengarna.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: