tisdag 15 oktober 2013

Star Trek Into Darkness

@@
Uppföljaren till nylanseringen av Star Trek för ett par år sedan (och som recenserades här). Nu har Captain Kirk, Spock och de andra i besättningen blivit lite varma i kläderna och åker runt på USS Enterprise i galaxen för att utforska andra världar. Men rackarns om inte skurken Khan dyker upp med övermänsklig styrka för att hämnas på mänskligheten. Det pangas en del, sprängs ganska mycket och slängs med en del blinkningar åt gamla teveserien. Men precis som med första filmen är det i princip bara yta (sjukt snygga effekter och sjukt snygg film överlag) men noll innehåll. Inte ens efter att jag läst min egen recension av första filmen kommer jag ihåg den och nu när jag sitter och skriver det här ca två veckor efter att jag såg Into Darkness minns jag inte den. Vad hände egentligen? Vem sköt vem och varför? När sprängdes saker i luften? Vilka saker sprängdes? Varför? Jag vet inte, jag bryr mig inte. J.J. Abrams har ju visat att han är grym på att fånga grupper av skådisar i både Super 8 och MI:III och han balanserar snyggt här i den stora ensemblen men storyn är trist, karaktärerna klichéplatta och skurken mnjaha. Snygg men tråkig. Precis som ettan.
/Surskägget

@@@@
Jag håller inte med. Star Trek Into Darkness är t.o.m bättre än ettan på alla vis. Spännande, skitsnygg, rolig och full fart hela hela tiden. Den är också väldigt lojal mot gamla så väl som nya fans, även om jag personligen skiter i den aspekten. En superduperunderhållande rulle i min bok och i MIN bok är det en fyra i betyg (ibland en trea hahaha!).
/Vrångmannen

4 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Henrik sa...

Vad har JJ Abrams med The Avengers att göra?

Henke sa...

Jag håller helt med dig om att filmen är snygg men näringslös. Gav den också en 2/5, men det var nästa för högt betyg det också. Den bleknade fort.

Surskägget sa...

Henrik: inte en jävla aning. Blandar ihop abrams och whedon jämnt. Jämnt.