fredag 3 januari 2014

American: The Bill Hicks Story

@@@
Bill Hicks tillhör de där legenderna i stand-upvärlden. Lenny Bruce. Richard Pryor. George Carlin. Ni vet, de namnen. Snubbar som sparkade upp dörrarna och som pressade gränserna för vad som kunde sägas på en scen samtidigt som man fick folk att garva läppen av sig. Bill Hicks har aldrig varit en komiker jag haft koll på annat än att man hört namnet. Därför var det med stort intresse jag slog mig ner för att se filmen om hans liv (Hicks dog ung, endast 33 år gammal). Det positiva med filmen är att vi verkligen lär känna personen Hicks. Filmen är till stor del berättad av hans närmaste vänner och familj och bilden de målar upp av Hicks är både mångfaldig och djup. Det negativa – åtminstone för mig – är att Hicks inte var speciellt rolig. Visst, han blandade in politik, religion och världsåskådning i sin humor i syfte att få folk att tänka till istället för att bara garva. Sånt brukar jag gilla. Men många gånger glömde han bort att man ska vara rolig mitt i alla spydigheter kring hur värdelös världen är. När eftertexterna rullar känner jag inget sug att söka upp de ljudupptagningar och fåtalet filmat material Hicks lämnade efter sig. Han har fortfarande en relativt stor fanskara och räknas som en av kultfigurerna i genren, men hans specifika typ av humor är inget för mig.

/Surskägget

Inga kommentarer: