tisdag 7 april 2015

Turist

@
Turist vann i år guldbaggar till höger och vänster, för bästa manus, bästa film och bästa regi. Jag sitter som ett frågetecken. Det händer ju ingenting. Filmen är två timmar lång men känns som om den aldrig ska ta slut. Ett klassiskt "vad är det här?" dyker upp i huvudet. Skådespelarna är bra och äkthetskänslan finns där, men jag är snart uttråkad. Det händer ingenting. Ingenting. Jag borde ha stängt av för längesen. Fortsätter ändå att titta. Hoppas att någonting ska hända, någonstans. Auteuren Ruben Östlund gjorde ju även De Ofrivilliga från 2008. Den gillade jag. Men här, händer det INGENTING. Varken inuti eller utanpå. För att citera en av Povel Ramels gamla kupletter: "Icke tycka om Turist, tycka Turist trist".
/Vrångmannen

2 kommentarer:

The Nerd Bird-Cecilia sa...

Ha ha det händer ju massor! Jag skrattade ganska mycket under Turist och tyckte att den hade en hel del pinsamma scener, Östlund gillar ju "tryckt stämning" precis som i De Ofrivilliga och även i Play. Jag skulle faktiskt vilja se om den och kanske höja betyget om det vill sig gott. Kul att se Kristofer Hivju från Game of Thrones dyka upp i alperna också.

Vrångmannen sa...

Kristofer Hivju är toppen och det är även resten av ensemblen. Problemet för mig var att jag aldrig fick den där jobbiga skämskänslan, som jag älskar att skratta/lida åt. Tyckte faktiskt bara att den var tråkig. Kanske vid en andra titt så växer den. Det är inte första gången det hänt.