söndag 18 oktober 2015

Ted 2

@@@
Det var väl ganska givet att Ted skulle få sig en uppföljare? Seth MacFarlane är het nu och hans typ av humor går hem i många stugor. Framförallt i min. Kanske var det för att jag såg Vacation precis innan och knappt hade nåt skratt kvar i mig eller så är det kanske bara så att skämten var lite mer utspridda i uppföljaren än i första, men där Ted 1 var lysande är Ted 2 "bara" bra. Man vill och hoppas ju alltid att uppföljaren ska bjussa på mer av allt och jag får en känsla av att man försöker här men man lyckas helt enkelt inte. Nåja. Jag ska inte gnälla. Det här är fortfarande riktigt kul och på sina ställen skrattar man så man sprutar ketchup genom näsan. Nallebjörnen Ted är nu gift och fortfarande polare med Marky Mark & The Funky Bunky som i sin tur blivit dumpad av sötsöta Mila Kunis och istället hittat ny kärlek i sötsöta Amanda "my preeeecioooouuuussss" Seyfried. Fast här börjar problemen för Ted. Som nallebjörn blir han inte erkänd av staten som människa och därmed kan staten inte godkänna hans äktenskap. Han är ett objekt. En sak. Inget levande väsen. Men han har ju en själ och tankar och känner kärlek så vad göra? Det mest amerikanska av allt givetvis - rättegång it is! MacFarlane lyckas som vanligt köra de mest ickepolitiskt korrekta skämten först för att sedan vända på dem och slänga dem i ansiktet på oss för att få oss att förstå hur dumma vi är som skrattar åt såna dumma rasist/sexist/knarkskämt (ja, kanske inte knarkskämten då, de dissar han aldrig och alla röker på heeeeela tiden). Det är dum humor som är för smart för sitt eget bästa, precis som MacFarlane vill ha det. Bonus också för alla hyllningar till John Hughes som är utspridda genom hela filmen.
/Surskägget

@@@@
Håller med om det mesta som Surskägget säger. Jag tycker ändå att Ted 2 lever upp till ettan och är egentligen precis lika rolig, fast en smula varmare i tonen. Höjer därmed upp betyget ett snäpp för ingen ska tala om för MIG OCH TED!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: