måndag 11 januari 2016

History of the Eagles

@@@@
Vad kunde jag om det här bandet då, innan jag såg den här långa men härliga dokumentären? Jag visste att Eagles bildades i Los Angeles i början av 70-talet. Jag visste att Don "RÖSTEN" Henley och Glenn "THE HEAT IS ON!" Frey var upphovsmännen, att de lirade s.k soft rock och att bandet ligger bakom den älskade (och ofta lika trubaduraftonhatade) låten Hotel California. That's it. Visst har jag hört någon låt här och där, men inget som gett något bestående intryck. Den här dokumentären är precis som en bra musikdokumentär ska vara. Den gräver ända in i märgen på bandet och går genom Eagles historia från ax till limpa. The good times, the bad times och hela kittet. Mycket arkivmaterial från 70 och 80-talet, livegrejer, intervjuer, studioinspelningar etc. Bråk, försoning, knark, musik och galenskap hahaha! Efter att ha sett History of the Eagles så vet jag inte bara mer om Eagles än något annat band jag redan känner till, jag har dessutom fått mersmak för musiken. Speciellt 70-talsgrejerna. Sjukt underhållande dokumentär alltså. Tre timmar (uppdelat i part 1 och part 2) känns som 29 minuter. Ett måste om man gillar musikdokumentärer, även om man kanske skiter i Eagles.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: