lördag 4 november 2017

Under the Shadow

@@@
En Persisk rysare?! Och en BRA sådan?! Underbart! I ett krigshärjat Teheran kämpar en instängd mor och dotter mot en helt annan ondska i hemmet än den faktiska som lurar utanför dörren. Under the Shadow visar realistiskt upp 80-talets Iran och tar sig god tid att bygga upp en krypande stämning. En liten hyllad pärla i genren och igen, sjukt kul att bli överraskad och sträcka sig efter den största kudden.

UTMANING FILM NR 2: Surskägget! Är du på för lite skrämsel från öst? Hehehe! Under the Shadow blir utmaning nr 2. Pass eller ressis Mr Skäggsta?

/Vrångmannen


@
En trea i betyg? Till en persisk rysare? Hahahaha! Jag tror minsann den gamle Vrångmannen tappat alla kakorna han snott i sockerbagarens hus. Det här är så amatörmässigt och artsy fartsy att jag inte ens förstår varför Vrångmannen skickade denna som en utmaning till mig som hatar artsy fartsy. Först är det en artsy fartsy inledning med dialog så bajsnödig så jag var tvungen att gå på toaletten tre gånger på trettio minuter. Sen börjar det riktigt bedrövliga. Det knakar lite i huset. Det spricker lite i taket (som att det skulle vara läskigt i ett krigshärjat Teheran där det inte fanns en enda kåk utan sprickor i taket, de var fan glada för lite sprickor i taket, det betydde nämligen att DE FORTFARANDE HADE ETT TAK!!!!). Det fladdrar i en gardin. Man kan krypa in trehundra meter under en säng som är 60 cm bred. Det fladdrar i en gardin igen. Och igen. Sen kryps det lite i nåt sorts lakan som också fladdrar lite. Avslutningsvis fladdras det i en gardin och garagedörren går inte att låsa upp så man kör igenom den med bilen. Det läskigaste med filmen är hur sjukt dåliga alla skådisar är. Förutom "brottningsmatchen" mellan mamma och den lilla flickan som ska vara läskig men som är det mest amatörmässiga jag sett på film sedan jag såg Torsten Flinck snorgrina och skrika mamma i Ett Hål I Mitt Hjärta.
/Surskägget

(Netflix)

Inga kommentarer: