onsdag 1 april 2009

The Quick & The Dead

@@@+
Hahahahahaha Sam "Evil Dead" Raimi (för mig kommer han alltid vara Sam "Evil Dead" Raimi och aldrig Sam "Spider-Man" Raimi så det så!) gör western med Sharon Stone, Gene Hackman, Leonardi DiCaprio, Gary Sinise, Lance Henriksen och Russell Crowe i sin första rulle utanför Australien (eller typ första kan ha varit nån annan innan). Resultatet är faktiskt riktigt jävla bra. Jag vet att den här rullen fick en del skit när den kom, men jag tror att folk missade Raimis sköna humor och mest tyckte att det var fånigt att ha en kvinnlig revolverman. Raimi bjussar på det mesta av det bästa av sina patenterade kameraåkningar och udda bildshots (min favvis är när en snubbe blir skjuten kommer inte ihåg vem nu och man ser kulhålet i hans skugga hahahahaha klassisk Raimi). Storyn är som vanligt i en western busenkel. I en liten stad anordnas varje år en tävling för revolvermän. Den som drar fortast och skjuter sin motståndare går vidare i turneringen tills det bara är två kvar. Den som vinner får utöver att leva ett tag till även en stor summa pengar. Alla är där av diverse anledningar och skjutfesten kan börja! Stone ska naturligtvis hämnas på Hackman för en gammal oförrätt så får vi det fina hämndtemat som varje redig western bör ha. Har du inte sett den här rekommenderar jag den starkt. Visst är det lite av en bagatell, men en otroligt charmig och kul bagatell som är sjukt underhållande om man bara tar den på rätt sätt.
/Surskägget

Inga kommentarer: