onsdag 9 september 2009

Onsdagslista

1) En film som påverkat ditt liv?
Attack på polisstation 13. Tyckte den var asball när jag var liten fast ingen annan i min ålder gjorde det och började då drömma om att själv göra film. Hade aldrig sett något liknande i genren.
2) En film du sett mer än en gång?
Hundratals (säkert många fler) men för att ta något lite ovanligare, Sound of Music (mormor släpade alltid med mig på den som matiné…ååååååååh Von Trapp!)
3) En film du skulle vilja ha med på en öde ö? (ja, det finns biograf där)
Galakväll på Operan (Bröderna Marx). Den GÅR INTE att tröttna på.
4) En film som fick dig att skratta?
Farligt Förflutet (Svensk ”action-thriller” hahahahaa!)
5) En film som fick dig att gråta?
Schindler’s List
6) En film du önskar att DU regisserat?
Halloween originalet, av så många anledningar så det är sjukt
7) En film som aldrig borde filmats?
Halloween (”remaken” av Rob Zombie)
8) En film du nyligen sett?
District 9 (fantastisk)
/Vrångmannen

1) En film som påverkat ditt liv?
Hajen. Kan knappt bada i en swimmingpool utan att höra musiken och se mig själv bli uppäten av 30 ton vithaj…
2) En film du sett mer än en gång?
Vad har jag inte sett mer än en gång. Men okej, ska vi välja nån kan vi ta First Blood. Det var den allra, allra första film jag hade på egenhändigt piratkopierad VHS (det var ju olagligt att kopiera t o m för eget bruk förr såvitt jag minns rätt) och jag kunde se den om och om och om igen. Bäst var dagar när man var sjuk hemma från skolan. Då blev det en double bill med First Blood och Rambo: First Blood Part 2 (på samma VHS-kassett!!!).
3) En film du skulle vilja ha med på en öde ö? (ja, det finns biograf där)
Flugornas Herre? Cast Away? The Island of Dr Moreau? Robinson Crusoe? Nä. Förmodligen Top Gun. Den har fan allt.
4) En film som fick dig att skratta?
Old School. Will Ferrell rockar! Luke Wilson är fantastisk! Vince Vaughn är för rolig för sitt eget bästa!
5) En film som fick dig att gråta?
Borat (jag skrattade så jag grät…). Oooookej. Ni ska få en äkta gråtfilm då. Jag är ju en sucker för när folk offrar sig för familj/vänner/främlingar i extrema situationer. Därför är scenen när Denzel Washington ska skjuta sig själv för att ge sin son möjlighet till en njurtransplantation (eller var det levern?) och ett nytt liv i John Q bland det jobbigaste i ”hålla-tillbaka-tårarna-för-män-gråter-inte”-kategorin jag nånsin sett.
6) En film du önskar att DU regisserat?
Fight Club. Fast hade jag gjort den är väl risken att den aldrig blivit så jävla cool, snygg, bra, häftig, skön, tuff, lyxig, samhällsomvälvande och überhärlig som den ju faktiskt är. Ur den aspekten hade jag nog fixat Fäbodajäntan fast bättre t o m.
7) En film som aldrig borde filmats?
I Fjol I Marienbad. Bara titeln suger. Filmen suger dubbelt så mycket. Gud den är så usel. Vill bara döda alla inblandade nu.
8) En film du nyligen sett?
I Hetaste Laget (se recension). Snart (om ett par timmar från att detta skrivs) District 9. Längtar redan.
/Surskägget

4 kommentarer:

Henrik sa...

1) En film som påverkat ditt liv?
Öhm... Hm. Jag kommer faktiskt inte på någon som verkligen påverkat *mitt liv*.
2) En film du sett mer än en gång?
Om jag ska välja en enda... Brisby och NIMHs Hemlighet (The Secret of NIMH). Tecknad film av Don Bluth från 1982. Remake på gång - SKANDALÖST.
3) En film du skulle vilja ha med på en öde ö? (ja, det finns biograf där)
Hur Man Bygger En Flotte Och Tar Sig Ifrån En Öde Ö Till Civilisationen
4) En film som fick dig att skratta?
Future Force aka C.O.P.S. med David Carradine. Till dags dato den enda film som fått mig att skratta så mycket att jag fallit ur soffan - åt sidan över armstödet! Slutscenen med fjärrkontrollen... ååååååh!!!
5) En film som fick dig att gråta?
Less Than Zero.
6) En film du önskar att DU regisserat?
Mellringe Ninja.
7) En film som aldrig borde filmats?
99% av all svensk film.
8) En film du nyligen sett?
Datademonen (Demon Seed) från 1977.

Surskägget sa...

Bra där Henrik. Fler läsare får gärna köra sin lista här också.

Vrångmannen sa...

C.O.P.S. är fantastisk! Robotarmen hahahaahhhaaha!

Mike the Bike sa...

1) En film som påverkat ditt liv?
Wargames! Vilken film! Hackerfilmen nr. 1 (helt rätt i tiden) och en av de absolut bästa slackerfilmerna som gjorts. Man tyckte ju att datorer var det tuffaste som fanns efter att ha sett den. Matthew Broderick har aldrig varit bättre!
2) En film du sett mer än en gång?
En av de få BIOfilmerna jag sett flera gånger är No Country for Old Men.
3) En film du skulle vilja ha med på en öde ö? (ja, det finns biograf där)
Raiders of the Lost Ark håller för hur många genomtittningar som helst. Gudfadern är ett gediget hantverk också.
4) En film som fick dig att skratta?
Top Secret! En kossa med stövlar=gapskratt varje gång.
5) En film som fick dig att gråta?
Crouching Tiger, Hidden Dragon får en garanterat att lipa...
6) En film du önskar att DU regisserat?
Istället för personen i fråga, för att den är så grym, eller för upplevelsen i sig?
Fear & Loathing in Las Vegas hade varit grym på alla sätt!
7) En film som aldrig borde filmats?
Så många, så många. Frostbiten är verkligen stjärt-dålig. Star Wars I är en intressant lektion i det sämsta omdömet någon någonsin har uppvisat... Mamma Mia är ren och skär tortyr!
8) En film du nyligen sett?
Inglourious Basterds (Bra - inte mycket mer)