söndag 23 januari 2011

I Love You Phillip Morris

@@@
Först tror jag att det ska handla om en snubbe som verkligen, verkligen, verkligen älskar sina Marlborocigaretter eftersom att Phillip Morris är tobaksbolaget (och ondskan enligt somliga, kolla The Insider med Russell Crowe) som tillverkar Marlboro. Hehehehe, närå, det gör jag faktiskt inte. Jag vet ju att det handlar om en homosexuell con man (Jim Carrey) som när han sitter i finkan ännu en gång träffar Phillip Morris (Ewan McGregor) och hur de blir kära i varandra. Lite påminner det om gamla örhänget Catch Me If You Can eftersom att båda filmer i grunden handlar om snubbar som lyckades bluffa sig till både det ena och andra mycket för att de var otroligt charmiga. Där slutar i o f s likheterna, men ändå. Jim Carrey är klockren i rollen och blandar klassiska ramla-omkull-för-jag-är-en-gummiman med seriösa dramastunder typ jag-borde-fått-en-Oscar-för-Truman-Show-dammit. Även Ewan briljerar (och brukar han inte göra det i det mesta han är med i den gode Ewan) som titelpersonen. Att sen är baserat på en sann story gör det hela ännu mer underhållande. En skön feel-goodrulle om en riktig sol-och-vårare.
/Surskägget

@@@@
Jag var helt övertygad om att detta skulle vara ett sånt där drama med en smula humor men mest allvar, snyfteri och stråkar a’la Hollywoods mall 1A. Det var riktigt skönt att bli överraskad. Det här är en utomordentligt rolig film. Visst har den några allvarliga stunder men överlag så är I Love You Phillip Morris en välgjord och välspelad komedi. Ewan McGregor och Jim Carrey är fantastiska och filmen tar hela tiden sköna vändningar, när man tror att den ska dra åt ett håll så barkar den iväg åt ett helt annat i ett snabbt tempo. Baserad på en verklig händelse vilket känns lite galet men verkligeheten överträffar oftast dikten som de säger. Rekommenderas varmt av den här annars så gnetiga farbror Vrångmannen.
/Vrångmannen

3 kommentarer:

PTB sa...

femman

Surskägget sa...

Nja, fast nu står det nog en trea i betyg så femma vet jag inte...

Vrångmannen sa...

Nja, fast nu står det nog en FYRA i betyg så trea vet jag inte...åååååååååååh!