tisdag 18 oktober 2011

Skräckfilm nr 17

Inside (2007)
@@@+
Fransk äckelspänning. En höggravid kvinna vars man dött i en bilolycka (där hon själv överlevde) blir terroriserad av en vilt främmande kvinna i sitt hem. En på papperet enkel premiss som blir en mer komplicerad och riktigt blodig affär med några tvister och turer i bagaget. Jag har en hatkärlek till moderna ”kladdrysare”. Det känns uppfriskande att Inside kommer från Frankrike och den är i stort sett spännande från början till slut. Samtidigt så känner jag att man inte behöver ta i med chockvåldet hela tiden. Det går till galen överdrift och till slut så är det just våldet man minns när det faktiskt är en intelligent och ruggig berättelse som ligger till grund för filmen. Missförstå mig rätt, jag har inget emot bra filmvåld men ibland behöver man inte hinka på med litervis bara för att hahaha! Bra skådespelare (kul att se Béatrice ”Betty Blue” Dalle igen!), spännande, välgjort men för våldsamt alltså. Observera att jag såg UNRATED VERSION av Inside. Ser att det finns en ”vanlig” version också som förmodligen är nedtonad en smula. Rekommenderas om du pallar trycket.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: