tisdag 19 juni 2012

Abduction

@@@
Det här är exakt den typen av film som jag ifrågasätter mig själv varför jag ens ska se den. Huvudrollen görs av Taylor Lautner, en av de barbröstade bebisvarulvarna i Twilightserien, en skådis som är helt ointressant för alla som inte älskar att glo sig mätta på svarvade sexpacksmuskler och handlar om en snubbe som plötsligt hamnar på flykt undan en galen mördare och CIA. Kliché och trist tänkte jag men regissören är ju ändå John Singleton (Boyz n the hood, Higher Learning, Four Brothers) så lite intresserad var jag ju framförallt med tanke på att Singleton inte gjort nåt sedan 2005 då han gjorde just Four Brothers, en rulle jag gillar. Döm min förvåning när filmen faktiskt överträffar mina förväntningar rejält. Framförallt första timmen där vi får en bra uppbyggnad av karaktärerna och sedan en tät närmast Hitchcockliknande stämning där vi inte vet vem man ska lita på och vem man inte ska lita på. Tyvärr avslöjar filmen sedan lite väl fort vem som är skurk etc och sista fyrtio minutrarna är mer kliché och pangpang än bra thriller. Kul att se Michael Nyqvist i ännu en Hollywoodroll som skurk (ni vet MI:IV), denna gång som serbisk lönnmördare. Allt som allt schysst underhållning som delvis bjuder på lite nerv och tempo och delvis på klassisk actionkliché.
/Surskägget

1 kommentar:

Anonym sa...

Sjukt dålig film