lördag 16 juni 2012

The Hunger Games

@@@
För ett par månader sedan satte jag mig framför spåkulan, kollade in trailern till The Hunger Games och kunde sedan som Spåskägget bedöma att filmen skulle bli en trea. Mycket riktigt är filmen nu när jag sett den en klockren trea. Bra men inget märkvärdigt på nåt vis trots att Vrångmannen försöker få er att tro annat. Kanske hade jag smugit med ett plus i betyget om jag inte läst böckerna för trots alla klichéer och standardkaraktärer finns det ju en ganska spännande handling i mitten. Men nu har jag läst böckerna och då är det så mycket som försvinner när man för över det till film att det förstör för mycket för att kunna förbise det. Tycker till exempel att man skulle vågat vara ännu mer blodig och realistisk i de scener där tonåringarna går loss på varandra, för i boken sparas det var sig på krut eller blod. Nu fegar ju filmbolaget då de försöker få detta att vara en film för de yngre tonåringarna vilket gör att man måste hålla tillbaka på blod och våld. Jag är inte heller övertygad om att Jennifer Lawrence är sin tids Meryl Streep som vissa hävdar. Hon är stabil i rollen men inte mer. Allt som allt en schysst rulle för lite söndagsunderhållning när man är bakis och inte orkar med ett seriöst drama för att huvudet gör för ont och man bara behöver nåt som fladdrar förbi utan större tankekapacitet.
/Surskägget

Inga kommentarer: