lördag 28 mars 2015

Här Kommer Marsupilami

@@@
Mer fransk film. Den som liksom jag läste Spirou som ung tonåring blev givetvis lika förälskad och förtjust i karaktären Marsupilami som jag. Det lilla snälla, superstarka och smarta djuret var lika charmigt som roligt och i alla album som den lille krabaten var med i lyfte han storyn till nya komiska höjder Spirou aldrig kunnat nå själv. Han blev så poppis så att han till slut fick en helt egen serie där vi fick lära känna hans flickvän och barn. Filmen tar framförallt fasta på seriealbumen där Marsupilami är solo så i filmen får vi ingen Spirou. Lite synd, varför inte slänga med honom när man ändå håller på liksom, men å andra sidan fullt förståeligt då filmen heter "Här Kommer Marsupilami" och inte "Här Kommer Spirou". Vi kan liksom bara ha en hjälte och Marsupilami är den givna vinnaren i en fight mot Spirou. Det är en familjefilm så alla karaktärer är lite för snälla för sitt eget bästa, till och med skurkarna. Men tempot är högt, skämten många och Marsupilami själv ovanligt väl datoranimerad för att vara i en film från Europa. Är man inget fan av Marsupilami kan man hoppa över filmen antar jag, för oss andra är det en härlig liten nostalgisk resa.
/Surskägget

@@
Hahaha, den har sina sköna stunder. Marsupilami var ju guld i de gamla seriealbumen och snyggt animerad här. Tyvärr kan jag inte sträcka mig till mer än en tvåa i betyg. Det här är sött trams, varken mer eller mindre.
/Vrångmannen


Inga kommentarer: