måndag 20 oktober 2008

Babylon AD

@@
http://www.imdb.com/title/tt0364970/
Enligt imdb.com ska den oklippta versionen av filmen (alltså director's cut) ligga på 161 minuter. Det skulle kunna förklara en del, för den jag såg var 90 minuter och kändes extremt avsnoppad på slutet. Men jag förhastar mig. I en inte så avlägsen framtid får prisjägaren Toroop (Vin Diesel) uppdrag att föra Aurora (Mélanie Thierry) från ett mongolskt tempel till USA. Han vet inte varför, bara att hon är viktig och absolut under inga som helst omständigheter får stryka med. Med sig har hon sin personliga livvakt syster Rebecka (Michelle Yeoh). Färden är lång och farlig och för oss som tittare - fartfylld. Det händer grejer hela tiden så Diesel får spänna musklerna och Yeoh visa prov på sin karatekunskap. Regissör Mathieu Kassovitz (Medan Vi Faller, Gothika) har skapat en trovärdig framtidsvärld med lagom blandning av sci-fi och verklighet. Stundtals påminner stämning om gamla Born American (en av Renny Harlins första rullar om nån kommer ihåg den) och ibland är det lite Minority Report. Jag har hört en hel del illa om den här rullen, men faktum är att första timmen är mer än okej. Det är lagom bitar action, spänning och story för att det ska rulla på. Inget mästerverk men helt klart över medel i genren. Sen faller allt totalt. Sista halvtimmen (egentligen sista tjugo för 10 min är eftertexter) är bedrövlig. Slutet så kortfattat och avhugget att man känner sig snopen, lurad och förbannad på en och samma gång. Om den kommer på en director's cut med alla 161 minutrarna tänker jag ge den en chans till. Då tror jag att den kan hamna på en trea utan problem, fyra om det visar sig att storyn tar ordentlig fart och verkligen levererar. Men som det är nu är man nästan villig att ge den bottenbetyg trots den fina första timmen.
/Surskägget

Inga kommentarer: