måndag 6 oktober 2008

Pale Rider

@@@@
Clintan gör sig bäst i westernfilmer utan snack (med första Dirty Harry som undantag) och det här är helt klart en av hans bättre. I det stora hela en remake av sorts av Mannen Med Oxpiskan. Liten byhåla (i det här fallet en liten guldgrävarstad) med hederligt arbetande människor blir terroriserade av banditer. Flicka ber en bön till Gud att skicka nån som kan hjälpa dem och vips dyker prästen Preacher (ja, det är Clint förstås) upp och visar var skåpet ska stå. Med sin nya hjälte i ryggen får det vanliga hederliga folket lite stake och står emot banditerna. Självklart är Clintan en vandrande dödsmaskin som rensar upp rejält i slutet. Som liten backstory har ju han och en av skurkarna möts förr. Och är det så att Clintan är återuppstånden från de döda och skickad av Gud eller överlevde han helt enkelt första mötet med skurken (som vi aldrig får se, det snackas det bara om) för att han är så tuff? En stor del av filmens charm ligger just i detta dubbeltydiga budskap. Å ena sidan kan Clintan vara en i raden av revolvermän, samtidigt kan han vara Guds sändebud. Skön stämning och fina rollprestationer (framförallt Michael Moriarty) gör detta till tummen upp.
/Surskägget

5 kommentarer:

Henrik sa...

Denna DVD är av ganska dålig kvalité, men av nån anledning har man inte gjort nån ny DVD när man remastrade filmen till Blu-Ray. Kostnaden torde ha varit försumbar... och en Clintan-film drar väl automatiskt in pengar? Eftersom jag är som jag är, så har jag gjort en egen DVD från BD:n. Kolla jämförelsen på bilden här:

http://img247.imageshack.us/my.php?image=prbddvdcompdo5.png

Anonym sa...

En nörd?

Anonym sa...

Betydlig skillnad helt klart. Dock ska poängteras att Vrångis och jag inte betygsätter ljud+bild utan bara filmen i sig.

Och inga fega påhopp anonym!

Anonym sa...

Ibland önskar jag att mina föräldrar inte döpt mig till anonym, det blir så många missförstånd.

Anonym sa...

Skillnaden är riktigt stor. Du kanske ska sälja din dvversion till bolaget Henrik :-)