fredag 24 juli 2009

Brüno

@@@@
När jag såg Borat höll jag inte på att ta mig ut från biosalongen för jag skrattade nästan ihjäl mig. Tyvärr är inte Brüno riktigt lika bra, men Sacha Baron Cohens geni går inte att förneka. Visst sparkar han in dörrar som redan är öppna, men då ska man tänka på att de dörrarna är öppna här i Sverige, inte i USA. Där är homofobin tyvärr på sina ställen lika rutten som för 50 år sedan (vilket i och för sig säkert stämmer med vissa byhålor även här i Svedala). Sacha Baron Cohen fortsätter på samma spår som han påbörjade med Borat. Han blandar fiktiva inslag med dolda kameranliknande inslag där han i sin roll glider runt bland verkliga människor och testar deras fördomar. Tack vare sin snabbtänkthet och förmåga att improvisera blixtsnabbt uppstår ibland helt sjukt roliga situationer. Vissa scener är så pinsamt jobbiga att titta på att man undrar hur han klarar av att hålla masken när folk slänger ur sig grodor som kväker långt efter att man lämnat biosalongen. Tyvärr lär vi inte få se många mer liknande filmer från herr Cohen då han helt enkelt börjar bli för känd för att komma undan men det.
/Surskägget

Inga kommentarer: