fredag 24 juli 2009

Titanic

@@@@@
Jag kommer ihåg att jag såg den här på en pressvisning någon vecka innan premiären 1997. Jag gick ut ur salongen och var övertygad om att jag sett ett mästerverk. Det var en klockren femma. Mycket vatten (hahaha vatten! Titanic! Sug på det ett tag…) har runnit under många broar sedan dess och trots 11 Oscars och I’m on top of the world ma började jag misstänka att jag byggt upp filmen för mycket. Det handlar trots allt bara om ett skepp som sjunker. Hur bra kan det vara? Men efter att ha sett om den för första gången på 12 år kan jag bara kapitulera inför James Camerons geni. Han har verkligen skapat ett mästerverk som har överlevt tidens tand. Visst, man vet hur filmen ska sluta. Titanic sjunker. Det vet vi. Men som det brukar vara med riktigt bra historier är det inte slutet som är intressant, utan resan dit. Och trots filmens tre timmar har jag inte tråkigt en enda sekund. Jag vet att det finns skeptiker som kallar detta för romantiskt tjafs, tjejfilm, etc, men alla de kan dra något gammalt över sig. DiCaprio, Winslet, Zane och alla andra är strålande i sina roller och Camerons manus och regi är utan anmärkning. En sann klassiker och ett riktigt mästerverk som överlevt tidens tand och som lär hänföra generationer framöver.
/Surskägget

3 kommentarer:

Henrik sa...

Betyg: Minus 5 av 1 möjliga. Imponerande scenografibyggen, men INGET mer. INGENTING MER. Nothing. Nada. Njet. Niente. NEIN. Otroligt tråkig. Bara klyschor rakt genom. Pinsam "romantik". Oh wait, Kates tuttar förstås. Äh, dom visar hon annars också. Titanic är inget mer än ett gigantiskt magplask. Riktigt, riktigt uselt.

Det handlar liksom inte ens om Titanic egentligen. Man kan ta storyn och sätta den var som helst. Men förstås så lägger man den på Titanic, så får man gratis uppmärksamhet. Cameron har inte gjort nånting bra sen True Lies och det är femton år sen.

Fan, jag kan inte komma över vilken skitfilm det här är. Den är bara slisk med fingrarna på rätt tryckpunkter så kjoltygen ska bli våta i trosan och få gråta en skvätt. En av historiens mest ofattbart överskattade bagateller. När vi såg den satt vi bara och hånskrattade filmen genom.

Vrångmannen sa...

Den är fan inget vidare. Snygg och pampig men egentligen ganska tom.

Anonym sa...

Jag håller med Henrik om att Titanic är riktigt, riktigt usel! Jag är tjej men blev baske mig inte våt någonstans...förutom kanske några svettpärlor i pannan som bröt ut av pur irritation över hur dålig filmen var!