torsdag 15 april 2010

Gentlemen Broncos

@
Jared Hess skrev och regisserade underbara lilla pärlan Napoleon Dynamite. Sedan gjorde han halvcharmiga Nacho Libre som var okej men inte mer. Och nu satte han sig på toaletten med tio liter laxermedel i magen och sket ut en brungrön sörja av bajs, bakterier och urlakat vatten han valt att kalla Gentlemen Broncos. Att ens släppa den här dyngan till en betalande publik är som att springa runt med en hink skunkbajs blandad med gamspya och kasta på folk. Träffar jag nånsin Hess ska han antingen få betala en faktura för den timmen av mitt liv som försvann när jag bestämde mig att se hans film innan jag stängde av alternativt ge honom sånt dängspö så våldet i A Passion of the Christ kommer att se ut som en söndagspicknick bland Disneypersonal i en reklamfilm om Lambis toapapper i jämförelse. Jag har redan offrat en timme av mitt liv. Den kommer aldrig tillbaka. Gör inte om samma misstag. Undvik den här som pesten. Mer än pesten.
/Surskägget

@@
Hahaha argaste skägget. Gentlemen Broncos är inget vidare men den har sina stunder och sådant belönas med ett halvdant betyg. Ömsom skitdålig och ömsom skoj. Highschooleleven Benjamin drömmer om att bli science fictionförfattare. Han skriver i smyg på sin majestätiska rymdroman och åker iväg en helg på ett skrivarseminarium där han träffar sin stora författaridol inom rymdgenren, Ronald Chevalier. Chevalier har inte skrivit en hit på länge och när han blir pressad av sin förläggare så stjäl han Benjamins utkast, ändrar namnen på figurerna och publicerar den som sin egen. Filmen är inte helt usel. Det finns tillräckligt med sköna karaktärer och en del skojiga "sketcher" för att hålla ett svagt intresse uppe. Frågan är bara varför man ens ska det och jag finner inget egentligt svar (skägget stängde av och det är väl också ett sätt att hantera det). Nä, jag ser om Napoleon Dynamite istället och hoppas att regissören Jared Hess tänker till lite till nästa gång. Han har säkert en skön, rolig och udda rulle i sig. Tyvärr är inte detta riktigt en av dem.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: