måndag 29 februari 2016

Flesh+Blood

@@@
Den gamle holländske räven Paul Verhoeven har vi skrivit en hel del om tidigare här på bloggen. Han har trots allt gett oss några av våra finaste favoritfilmer som Robocop, Basic Instinct och Starship Troopers. Han har också gett oss några sköna magplask som Showgirls och Hollow Man (fortfarande underhållande men långt ifrån den nivå han kan leverera). I inlägget om Verhoeven hoppade jag över Flesh+Blood (men Vrångis ressade den då). I brist på bättre såhär en måndag i slutet av februari 2016 tänkte jag att jag lika kan ge mina fem cent på rullen så jag såg om den då det var uppåt en tjugofem år sen jag såg den sist. Tur var väl det för den har ju tappat lite med åren. Jag minns den som sjukt våldsam och brutal och även om det är en hel del sånt är den inte alls lika magstark i dag som när den kom. För Verhoeven har ju aldrig bangat för våld och sex. Titeln på filmen summerar faktiskt handlingen rätt det. Det är tuttar och blod mest hela tiden. Jennifer Jason Leigh (som gick vidare till en fin och lång karriär) gjorde här en av sina första större roller och gör det i princip utan kläder. Även Rutger Hauer drar av sig kläderna med jämna mellanrum men visar inte mer än röven. Hauer är "hjälten" och storyn kretsar kring honom. Detta är problematiskt då han är en man helt utan samvete som drivs av blodtörst och pengabegär och som bokstavligen går över lik för att få det han vill ha. Samtidigt, som Verhoeven själv sa då det begav sig, så var medeltiden en brutal tid och plats att leva under. Vill man ha lite våld och naket på ögat funkar denna film helt klart även om en vanlig Tarantinoruller är tusen gånger våldsammare idag.
/Surskägget

Inga kommentarer: