torsdag 19 februari 2009

Oscarsgalan och enkäter

Då har vi klarat av tre enkäter kring Oscarsgalan, Bästa Film, Bästa Manliga och Bästa Kvinnliga. Ni tror följande:

Slumdog Millionaire eller The Curious Case of Benjamin Button som vinnare av Bästa Film.
Mickey Rourke som vinnare av Bästa Manliga.
Kate Winslet som vinnare av Bästa Kvinnliga.

Bästa Film är svårtippat i år. Ingen av de filmer jag sett har impad storligen på mig. The Reader är en knapp tvåa, Frost/Nixon en okej rulle och Slumdog Millionaire en bra film men inget mästerverk på något sätt. Måste säga att jag tror på Benjamin Button (trots att jag inte sett den) just för att den är en kopia av Forrest Gump och Forrest kammade hem det mesta det året. Dessutom är det synd och skam att Fincher inte fått typ sju Oscars vid det här laget.

Bästa Manliga måste bli Rourke. Annars äter jag liksom von Pluring upp mitt plommonstop med lite salt till.

Bästa Kvinnliga är också lite svårare. Winslet har vind i seglen nu och lite tippad favorit. Och visst, hon gör bra ifrån sig i The Reader, men filmen suger ju purjo och såååå jävla fantastisk är hon inte. Streep gör ju ett jättejobb som ilsken nunna i Doubt och är filmens stora behållning och Oscarsjuryn gillar ju sina old timers som går in och visar var skåpet ska stå. Meeeeen mitt hjärta klappar alltid för Angelina och eftersom att det är Clintan som regisserat (och för att Angie enligt vad jag hört är riktigt bra) borde det övertyga de flesta i Oscarsjuryn att hon ska kamma hem sin andra statyett.

Surskäggets tipsrad:
Benjamin Button, Rourke, Jolie. Ni kan gratulera mig till mina tre rätt på måndag.

Vrångmannens tipsrad:
Slumdog Millionaire, Rourke och Winslet.
Winslet har kammat hem massor av andra feta priser för den här rollen precis som Rourke gjort för The Wrestler och det brukar vara det absoluta tecknet på att Oscarn är nära. Benjamin Button vinner ICKE bästa film (tyvärr kanske för Fincher är värd en guldgubbe) så här har ni facit alltså, inte hos pruttskägget.

3 kommentarer:

Henrik sa...

Har inte sett en enda av filmerna i dessa kategorier - och är heller inte intresserad av att se dom. Ett typiskt Oscar-val av Film. Don't care. Birollen är jag kluven till. Dels är Robert Downey Jr lysande i Tropic Thunder, men är ändå "bara" en komedi och därmed inte en Film. Heath Ledger sjuuuukt bra som Jokern (i en annars ganska usel film) så jag tippar och hoppas på honom. Resten av alla, alla, alla Oscarnomineringar i år ger jag faktiskt fullständigt fan i.

Anonym sa...

Om Downey Jr vinner för best supporting så kommer jag garva ihjäl mig, han är värd den trots att det är en pruttrulle med Budget.

Har faktiskt inte heller sett en enda av de nominerade för bästa film vilket kanske är lite märkligt men jag är nu inne i min ninja samt fängelserulleperiod och det ruckas det inte på för någon Forrest Gumpkopia.

The Dark Knight är ju en riktigt bra film Henrik. Hittar inga fel där. Såg däremot om Batman Begins häromdagen och fan om inte den är snäppet bättre ändå.

Rebecka sa...

Såg detta uttalande nu.... När ska jag ta med plommonstoppet och saltet? :P