söndag 16 mars 2008

Försoning

@@@@

En titel som Försoning (originaltiteln är Atonement och smakar lite Steven Seagal hehe) kanske inte får mig att höja speciellt mycket på ögonbrynen vid första anblick men jag är lite svag för såna därna engelska kostymdraman. Tyvärr är dom oftast föööööör dryga, långa, sega och poänglösa.
Handlingen i den här rullen då. Vi följer en överklassfamilj på den engelska landsbygden (1930-talet) som har det ganska bra. En ung fantasifull flicka, Briony, ser något och misstolkar det grovt vilket leder till falska anklagelser mot trädgårdsmästaren (strålande James McAvoy) som i sin tur är kär i Brionys storasyster (Keira Knightley, min gamla flickvän). Sen följer sorg, krig, kärlek och försoning. Det låter otroligt boring när man skriver om det såhär men filmen är precis tvärtom. Fantatsiskt foto, bra skådespelare, snygga scenbyten och vändningar i handlingen gör att man sitter lite klistrad. Det är extremt mycket film i alla detaljer. Stort utan att bli pompöst, underhållande utan att bli segt och trovärdigt. Försoning bjuder också på en av de snyggaste och längsta dollytagningar jag sett men det kanske är överkurs på ögat. En riktigt bra film utan roundkickar, one liners och blodstänk. Trodde väl aldrig att jag skulle säga det men det bor en liten blödig jävel i mig. Se den.

/Vrångmannen

Inga kommentarer: