måndag 17 mars 2008

Sweding

En film som jag ser fram emot väldigt mycket är geniet Michel Gondrys kommande rulle Be Kind Rewind. Filmen handlar i kort om två snubbar (Jack Black & Mos Def) som jobbar i en videobutik där det fortfarande bara finns VHS att hyra. Efter att dom av misstag lyckats radera innehållet på alla kassetter (ska bli sjukt kul att se hur fan dom grejar det hahaha) så börjar dom spela in egna kortversioner av filmerna och sätter sina bilder på omslagen. Dom säger till kunderna att filmerna är från Sverige ("they are Sweded versions") och därför så är dom kortare och dyrare att hyra. HAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAA!! Det här har redan efter bara några premiärveckor av Be Kind Rewind slagit an en ton hos alla glada filmnördar ute i världen och nu cirkulerar det massor av sweded versions på nätet. Några höjdare:

THE SHINING



300



DIE HARD



Sök på "sweded" på you tube så finns det hur många sköna nya versioner av storfilmer gjorda av vardagsgenier som helst. Eftersom filmskaparen Michel Gondry inte är klok så har han t.o.m gjort en sweded version på sin egen officiella trailer. FANTASTISKT!

Efter att Surskägget sett den bedrövliga (Ja den är inget vidare alls) Death Proof av Quentin Tarantino så gjorde han en sweded version. Den är ca sextio gånger bättre än originalet och kostade en halv morot att spela in! Check it out!

"Death Proof" på 2 min


Så ge er ut med era videokameror och visa att Sweding alltid klår Hollywood med hästlängder. Underhållning har aldrig kostat så lite men varit så kul.

/Vrångmannen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där var omätbart mycket bättre än originalet. Death Proof är tveklöst en av de sämsta filmer jag sett.

För övrigt verkar det bara vara jag som tycker att alla Swedade filmer - inklusive de med Jack Black och Mos Def - är skittråkiga. Be Kind, Rewind kan bli kul i sig, men själva Swede-grejen tycker jag inte är rolig alls.

Jag är förmodligen en mycket tråkig människa.

Anonym sa...

Hehehe surskägget har sina stunder. Swedade rullar är roliga endast i små doser naturligtvis och alltid bäst om polare gjort dom men det ska bli skoj att se Be Kind Rewind.

Anonym sa...

Jag blir så arg när jag tänker på Death Proof. SÅ ARG!!!! YOU WOULDN'T LIKE ME WHEN I'M ANGRY!!! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! Och på tal om det, nya Hulkenfilmen verkar ju enligt alla trailers bli ett hissnande fiasko. Nu blev jag arg igen....