söndag 6 februari 2011

Oscar

Det är ju Oscarstider nu och därför passar det bra med lite extra fokus kring filmerna som är nominerade i de tyngre klasserna som Bästa Film, Bästa Regi och Bästa Manliga/Kvinnliga Huvudroll. Jag gillar att man gick från att nominera fem till tio filmer i kategorin Bästa Film för nåt år sen. Känns mer spännande med tio filmer och mer rättvist då det naturligtvis släpps en mängd filmer som mycket väl förtjänar att bli nominerade. Hela listan är som följer:

Black Swan
The Fighter (Vrångmannen) (Surskägget)
Inception (Vrångmannen) (Surskägget)
The Kids Are All Right
The King's Speech

127 Hours
The Social Network (Vrångmannen) (Surskägget)
Toy Story 3
True Grit
Winter's Bone

Inte helt otippat är det mer eller mindre samma filmer som nominerats för Bästa Regi och Bästa Skådis också. Undantagen är Javier Bardem för Biutiful, Nicole Kidman för Rabbit Hole och Michelle Williams för Blue Valentine. Det är lite för tidigt än att börja välja favoriter, men Black Swan ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har sagt att om Natalie Portman inte vinner en Oscar för den här rollen så kommer jag sluta titta på Oscarsgalan och det står jag för. Och utan att ha sett The Kids Are Alright än så känns den lite malplacerad i det här sammanhanget. Det är väl en enkel romcom? Eller har jag missat nåt?
/Surskägget

Inga kommentarer: