måndag 1 augusti 2011

Bridesmaids

@@@@
Äntligen! ÄNTLIGEN!!!! Jag har i många år sagt att Kristen Wiig förtjänar en huvudroll efter biroller i allt och lite till (Walk Hard: The Dewey Cox Story, Paul, MacGruber, Extract, Date Night, Whip It, Knocked Up, Forgetting Sarah Marshall m fl) och äntligen har det hänt. Precis som jag misstänkte är både Wiig och filmen hysteriskt roliga och jag ser nu fram emot att få se Wiig i fler huvudroller i allt roligare komedier (drömmen är en rulle där hon har huvudrollen mot Will Ferrell då Wiig är som en kvinnlig Ferrell). En del recensenter har tagit på sig experthatten och basunerar ut att Bridesmaids är en kvinnlig Baksmällan. Gud vad fel de har. Baksmällan är en rulle om ett par snubbar som försöker pussla ihop vad fan som hände kvällen innan på svensexan, medan Bridesmaids handlar om kampen mellan en gammal och ny väninna när deras gemensamma kompis ska gifta sig. Vi får aldrig ens se en möhippa i den här filmen (vi får se vägen till möhippan dock HAHAHAHAHAHA flygplansscenen är redan en modern klassiker och Wiig är faaaaaaantastisk liksom i många andra scener). Rullen är skriven av Wiig så det är inte undra på att hon slänger in alla sina komiska styrkor och bjussar på skratt så jag ligger och vrider mig (scenen där hon vägrar ge upp mikrofonen! HAHAHAHAHA! eller där hon försöker välta fontänen! HAHAHAHAHAHAAAAA!) men hon lämnar även en hel del utrymme till sina medskådisar. Främst är det Melissa McCarthy som bara sådär bjussar på en så sjukt störd karaktär att Zach Galifinakis ringde och undrade vem som snott hans skägg! Bland kiss och bajs och kräks och fyllor bjussas det på lite kärlek och äkta vänskap också. Som sagt har den liknats vid Baksmällan. Jag skulle hellre likna den vid Min Bäste Väns Bröllop eller Mitt Stora Feta Grekiska Bröllop om dessa filmer gick på crack, snortade koks och sköt på folk som stirrade för länge i ögat på dem. En av sommarens absoluta höjdpunkter på bio.
/Surskägget

@@@@
Jag kan inte annat än att totalt hålla med vår vän Surskägget här. Asskön garvrulle från Apatowstallet som benämns som chickflick (som inte ÄR en chick flick, bara för att det är tjejer i huvudrollerna så behöver det väl inte kategoriseras så förbannat hela tiden? SEX IN THE CITY-filmerna, där har vi chick flicks i ordets rätta bem…eeehehehehe!). Jag är hemligt kär i Kristen Wiig som här äntligen får skina i en huvudroll (innan hon fyller 40! Åååååååh ibland hatar jag Hollywood så så mycket…). Inget mer att orda om här. Har du ett uns gnutta humor och/eller vill bli riktigt glad en tisdag så se den här filmen. Saknar du humor så kommer du tycka att den är dålig och då är du en chick flick. DU!
/Vrångmannen

Inga kommentarer: