tisdag 18 november 2014

Saw

Det dröjde ända fram till 2011 innan jag såg superskräckfenomenet Saw (kom 2004) mest för att jag inte prioriterade rullen som verkade lite halv-b. Just hur b den var kunde jag dock inte ha föreställt mig i mina mörkaste drömmar. Vilket skräp! Nu inför denna skräckspecial var det dock givet att ha med alla Sawfilmerna så mycket motvilligt bestämde jag mig för att plåga mig igenom sex filmer till. Tack och lov var de inte riktigt så dåliga som ettan. Det som kanske skiljer Sawserien mest från andra skräckserier som t ex Freddy, Jason, Myers etc är att Sawfilmerna verkligen hänger ihop som en enda lång berättelse. Samma skådisar dyker upp från film till film (blir de mördade i en film kan de vara med i nästa i flashbacks) och den röda tråden är väldigt tydlig. Det är både filmernas styrka och nackdel. Styrka då det är intressant att se från film till film vad de ska presentera som är nytt och ge oss ytterligare inblick i Jigsaw och hur han tänker. Nackdel då det hela får stora vibbar teveserie med ständiga repriser från tidigare filmer för att ge oss tittare chans att minnas vad som hände för tre filmer sedan. På gott och ont helt enkelt. Jigsaw är dock en intressant skräckskurk då hans motiv och gärningar skiljer sig markant från andra dårar som springer runt och mördar folk på måfå. Han har en tydlig plan och mening med sin galenskap, som man mot slutet av filmerna nästan måste beundra om än inte förstå. OBS! Varning för spoilers nedan.

Saw (2004)
@
Läs den tidigare recensionen här.
/Surskägget

@
Det här ska ju vara en hyfsat bra film enligt alla. Oavsett om man inte gillar uppföljarna. Jag tyckte Saw var dravel när den kom och har inte sett om den sedan dess. Jag garvade rått åt Cary Elwes sjuka överspel och tyckte att Jigsaw var skitfånig. En stor gäspning blev det mellan allt fnitter och lite titta på klockan för ofta. Kanske om jag ser om den idag så växer den en smula, jag vet inte, men jag tänker inte ens slösa bort min tid på det.
/Vrångmannen

Saw 2 (2005)
@@@
Jäklar i gatan här hände det nåt. Där ettan var sjukt dålig rycker tvåan upp sig rejält och ger oss en bitvis riktigt spännande och schysst rulle med många bottnar (och bitvis lite b fortfarande, därav betyget). Donnie Wahlberg kliver in och gör en solid roll som snuten som ska fånga Jigsaw. Kruxet är förstås att Jigsaw redan förutsett detta och kidnappat Wahlbergs son. Ajajaj då. Vi får många klassiska fällor som är fullt möjliga (om svåra) att överleva, och mängder med blod och splatter. Jag vet inte om jag var på bra humör bara när jag såg den eller vad det är men allt som inte funkade i ettan funkar kanon här i tvåan. Faktum är att har du inte sett nån film i serien, skippa ettan och börja här. Du missar inget.
/Surskägget

@
Nej, nej, nej. Det här är om möjligt ännu sämre än ettan. Jag vill inte se en massa fällor hela tiden. Det är så jävla skittråkigt! Jag har sett ett par till i serien back in the day men jag kan för mitt liv inte komma på vilken som är vilken efter ettan och tvåan. Det gör mig till den största dåren. Varken Jigsaw eller Surskägget (som gjorde det för konsten och bloggen) slår mig på fingrarna här. Jag är D-Å-R-E-N. Därför får också resten av rullarna en etta, för att alltihop är så sjukt pissdåligt så jag vill skrika.
/Vrångmannen

Saw 3 (2006)
@@
Intressant koncept där filmseriens egentlige huvudperson - Jigsaw - ligger för döden. Hur ska en gammal cancersjuk man som inte kan komma upp ur sängen lyckas skapa dödsfällor och kidnappa folk för att placera dem i fällorna? Svaret är enkelt. Det kan han inte. Så han har rekryterat en medhjälpare (fick vi veta redan i slutet på förra filmen). Men är medhjälparen verkligen hängiven Jigsaw och hans kall? Eller är hon bara en "vanlig" seriemördare? Det måste Jigsaw vara säker på så han riggar en fälla för henne för att se om hon trampar i klaveret eller ej. Fortfarande gott om konstiga fällor och mängder med blod, men konceptet börjar kännas rätt urvattnat.
/Surskägget

Saw 4 (2007)
@@
Jigsaw är död! Hur ska det gå? Rätt modigt att döda huvudkaraktären i en poppis filmserie. Man prövade med Jason en gång och den installationen i serien bombade rätt rejält. Här "fuskar" man dock lite och låter Jigsaw vara med i flashbacks mest hela tiden. Vilket är ett smart sätt att hålla intresset uppe då vi redan har full koll på att han gillar att skapa dödsfarliga superfällor i vilka han slänger in till synes oskyldigt folk att försöka klara sig ur. Här får vi lite mer kött på benen och får lära känna mannen bakom mördarmasken, återigen ett ganska ovanligt och nyskapande drag i skräckfilmssammanhang. Dock börjar vi känna igen konceptet överlag och det mesta går på tomgång.
/Surskägget

@
/Vrångmannen

Saw 5 (2008)
@
Nä, här tappade man alla koncept. Vi får veta att Jigsaw har ännu en medhjälpare. Ännu en! Hur många knäppa seriemördare som egentligen är laglydiga människor kan Jigsaw skrapa ihop? Hur många såna karaktärer orkar en skräckfilmsserie med? (Två till kommer det visa sig, men det visste vi inte här och nu.) Man plockar bort det som gör Sawfilmerna unika, d v s en bunt människor i en sliten lagerlokal som måste irra runt från rum till rum och undvika livsfarliga dödsfällor. Istället är det mer som en vanlig deckare där en FBI-agent har fattat att Jigsaw har medhjälpare och försöker sätta dit dem. Gäsp.
/Surskägget

@
/Vrångmannen

Saw 6 (2009)
@@
Här går man snabbt tillbaka till det som gjorde Sawfilmerna så poppis. Ett hus med fällor! För att ligga rätt i tiden låter man en försäkringsbolagsdirektör få springa gatlopp mellan fällorna, medan hans anställda poppar upp i fällorna för honom att rädda eller inte. I periferin har vi FBI på jakt efter Jigsaws sista (tror dom ja!) medhjälpare och den storyn är inte speciellt engagerande (speciellt som den rollen görs av Costas Mandylor som är en hyfsat dålig skådis och som du möjligtvis såg i teveserien Picket Fences i mitten av 90-talet och sen typ aldrig igen förrän i nästan alla Sawfilmerna). Men fällorna är rätt kul, så tvåa får det bli.
/Surskägget

@@@
Hahahahaha skoja bara. @!
/Vrångmannen

Saw 7 eller Saw 3D som den heter lite ologiskt (2010)
@
Man försöker desperat knyta ihop alla trådarna samtidigt som man ska skapa lite nya fällor för folk att snubbla in i. Nja, resultatet är sådär. Att vi dessutom får ytterligare en ny Jigsawmedhjälpare i form av Cary Elwes från första rullen känns faktiskt enbart krystat och ett sätt för Elwes att lyfta en lönecheck (vad hände med hans förut så lysande karriär?). Nej, det här har tappat sin charm för länge sen. Smart att lägga locket på för gott (även om jag hört nåt rykte om del 8, men det får man hoppas att de inser själva att det inte är en bra idé) men mindre smart att inte göra det efter del fyra redan.
/Surskägget

@
/Vrångmannen


Inga kommentarer: