måndag 10 november 2014

Silent Hill 1+2

Silent Hill
@
Jag har inte spelat spelet så har inga referensramar att utgå ifrån ur den aspekten. Däremot känner jag igen en usel film när jag ser den. Det här är så tomt och tråkigt så jag håller på och somna trots att filmskaparna gör sitt bästa för att skrämma skiten ur mig med konstiga monster, spöken och alldeles för höga ljud så fort det händer nåt "spännande". Jag är övertygad om att man satsat mycket på att återskapa staden och karaktärerna från spelet liksom stämningen. Huruvida men lyckats med stad och karaktärer har jag ingen aning om men stämningen är gissningsvis inte i närheten av spelet. Annars kunde Silent Hill aldrig ha blivit så stort. Stämningen i filmen är nämligen zzzzzzzzzzzzzzzz. Dessutom anstränger sig manusförfattaren inte nämnvärt. Så fort hjältinnan (spelas skapligt av Radha Mitchell) hamnar i en situation som är lite för farlig så svimmar/somnar hon och när hon vaknar upp är hon nån annanstans och kan ta tag i nästa ledtråd. Gäsp. Enda personen som gör filmen något så när uthärdbar är Laurie Holden som gör en schysst roll som stenhård snut. Resten suger purjolök.
/Surskägget

@@
Rätt schysst stämning och vrålsnygg på sina ställen men för det mesta en rätt tråkig film som är på tok för lång. Bara för de absolut mest inbitna fansen.
/Vrångmannen


Silent Hill: Revelation
@@
Oändligt många gånger bättre än ettan även om den bara landar på en tvåa i betyg till sist. Här har man i alla fall lyckats skapa lite stämning, ett par karaktärer man kan låtsas bry sig om och framförallt är stämningen betydligt mer kuslig än i första filmen (vilket jag erkänner inte betyder ett dugg med tanke på att första hade noll stämning). Man knyter ihop handlingen snyggt med första filmen och ger fansen mer av det fansen vill se (antar jag återigen då jag fortfarande inte spelat spelet). Inte lysande på något vis, men åtminstone bitvis halvt spännande och några små hoppa-till-i-soffan-effekter gör att det blir knappt godkänt.
/Surskägget

@
Pruttusel och absolut inte bättre än den första, även om den är långt ifrån ok.
/Vrångmannen

Inga kommentarer: