onsdag 21 oktober 2009

Domestic Disturbance

@@
Det enda jag funderar över efter att ha sett klart den här rullen är: "Varför?". Alla inblandade från manusförfattare till regissör till skådisar till ljudkillen måste vetat att den här filmen inte är nån Oscarsvinnare, ingen cool och häfig rulle som sticker ut, ingen nyskapande film som kommer få publiken att jubla efter mer. Ändå valde man att göra den. För vem? Alla som sett en thriller tidigare i sitt liv kommer att känna igen sig. Personligen satt jag hela tiden och undrade om jag hade sett den här förr nångång och glömt bort det, men nej, det här var första gången. Och så slog det mig att det kanske är för såna personer som den gjorts. De som faktiskt ser en thriller för första gången och därmed inte kan alla klichéer än och helt enkelt blir förvånade hur storyn fortlöper. Och det är klart, alla har vi varit små. Nu låter det som en grym sågning av filmen men även om jag sett det förr har jag sett det sämre gjort förr också. Den är helt okej utan större fel än att den följer alla mallar, regler och lagar som finns.
/Surskägget
PS. Eventuella spoilers för de som aldrig sett en thriller. Vince Vaughn är styvfarsa med skumt förflutet som ska gifta sig med Teri Polo som tidigare varit gift med John Travolta. Polo och Travolta har en son som inte gillar Vaughn, och inte blir det bättre när han råkar bli vittne till att Vaughn mördar Steve Buscemi. Ingen utom Travolta tror på pojken och i slutet slår de ihjäl Vaughn och alla får äntligen reda på sanningen.

@@
Jag älskar ju mina vardagspsykon på film men det finns kanske lite mer än en handfull rullar som är riktigt bra. Domestic Disturbance är inte en av dem. Vince Vaughn gör sitt bästa som maktgalen skurk och mördare (han vill ju bara passa in trots sin bakgrund och sina våldsamma instinkter). Filmen börjar hyfsat och vi får några schyssta scener där Vaughn visar sitt rätta psykotiska jag gentemot styvsonen när ingen annan är i närheten. Snart går det dock utför och rullen blir makalöst platt och ointressant. Vi har som surskägget säger sett det förr och kommer förmodligen se det igen. Stort slöseri med tid. Får jag se John Travolta en gång till..
/Vrångmannen

Inga kommentarer: