torsdag 12 december 2013

Julkalender 12 dec

Vrångmannen här. Har nämnt tidigare att jag ogillar musikaler starkt. Men några måste jag väl ändå tycka är ok? Javisst, men de är få. In the spirit of Christmas, här kommer dom utan inbördes ordning förutom när dom PRODUCERADES!

@@@
Ja, ok. Detta är en stor filmklassiker, jag vet. Judy Garland är söt och låtarna är catchy men gamla. Filmen är snygg (för att vara sjutusen år gammal) samt både snäll och lite spännande för de minsta. Överspelen? Sminket? The Wizard of Oz håller ju inte alls idag på något vis och står sig mer som filmhistorisk sevärdhet kanske. Lite charmig är den i alla fall och då bjuppar den här musikalhatande Vrångisen på en trevlig trea men känner sig samtidigt snällare än jultomten.


@@@
Min fina mormor, när hon levde, brukade ta med mig på den här käcka matinén så ofta den gick upp på den gamla fina biografen i ”byn” där jag kommer ifrån. Hon ägde också en liten kiosk bara ett stenkast från bion där jag fick plocka ihop lite snask, även fast det ibland var stängt, innan vi skulle se filmen. Bara det var en stor glädje och upplevelsen blev större på grund av denna tradition. Jag tyckte Sound of Music var lite gammal men ändå hyfsat underhållande (videon var ung och James Bond fick man ju inte se på bio..). Charmig historia alltså som är lite lagom spännande, gripande och rolig. Låtarna är ok. ”Nånting…nånting…a female deer” och ”Edelweiss, Edelweiss…nånting…la-la-la..nånting.. the stooooory”. Robert Wise som regisserade denna var ju en väldigt framgångsrik och bred regissör på sin tid. West Side Story (1961), The Haunting (1963),  Audrey Rose (1977), Star Trek: The Motion Picture (1979) för att nämna några få.


@@@
Hehehe den här remaken på en gammal Roger Cormanklassiker, som INTE var en musikal, med Rick Moranis, Ellen Greene, Bill Murray, Steve Martin, John Candy, James Belushi  m.fl är ok. Svängig blues, gospel och R&B blandat med en hel del humor och lite skräck,(även om skräckmomenten inte är speciellt otäcka). Slutet på originalet var mycket mörkare så Hollywood bestämde att den här busiga 80-talsversionen skulle sluta lyckligare. Scenversionen av den här versionen (puh) har så vitt jag vet behållt det mörkare slutet. Det är jätteviktigt att veta och musikaler är jätteintressanta! Blöööö. Ägde jag inte till och med den här på VHS en gång i tiden när det begav sig? Och varför frågar jag dig? Anyways, här kommer en skön låt från filmen.


Cannibal! The Musical (1993)
@@@
Hahahaha! Den här nollbudgetwesternmusikalen är ok. Flera sköna garv och låtarna håller hög (och väldigt låg) klass. Tidig Tromaproduktion av South Parkdårarna Trey Parker och Matt Stone.



Moulin Rouge (2001)
@@@@+
Här släpper jag så bomben. Den här rullen älskar jag av någon anledning. Dramatisk, skitsnygg, rolig, pampig och med grym musik, som är popkulturellahits som gjorts om så de ska låta olden timey days. Nicole Kidman och Ewan McGregor är grymma och fan i mig om jag inte släppte en liten tårajävel på slutet också. Inget jättestort fan av Baz Luhrmann (för mig Luhr mann inte…HAHAHA!) men här har han verkligen skapat lite filmhistoria. Fan, Moulin Rouge är egentligen en femma men eftersom den ÄR en musikal så sjunker tyvärr betyget ett snäpp, all of the times and all the times.

Inga kommentarer: