måndag 23 december 2013

Julkalender 23 dec: Tre galna tomtejävlar

Vi har ju under åren skrivit om och recenserat de allra flesta julfilmer här på bloggen (de som är värda att nämnas i alla fall). Vi hade missat dessa och det kanske inte är så konstigt. Jag har kollat på alla tre idag så ni slipper. Skjut mig.

Santa's Slay (2005)
@
Det här skall vara en slags skräckkomedi. Den är varken rolig eller ryslig, men rätt så våldsam. Jultomten har ett kontrakt med en ängel om att vara snäll mot barnen och ge dom julklappar. När kontraktet löper ut blir jultomten skogstokig och vill döda alla i hela världen. Den här mordiske demonnissen är en blandning mellan Terminator, Hulk Hogan och elaka robottomten i Futurama. Filmen är en blandning av det jag sket ur mig imorse och det sämsta du sett i ditt hela liv.
/Vrångmannen




Saint Nick (2010)
@
I Holland så kommer tydligen jultomten en gång vart 35:e år och dödar alla, oavsett om man är gammal, ung, snäll eller dum. Han ser ut som en biskop och rider på sin häst. Tydligen så var gamle tomten en kyrkans man back in the day och dödade alla. När folk fick nog och dödade honom så svor han innan han dog att han skulle komma tillbaka och döda alla. Gud, skräpet. Holländske ärthjärnan Dick Maas får tydligen fortfarande göra film i hemlandet. Det enda som hindrade mig från att kliva upp på stolen och sätta snaran runt halsen var att filmen var skitkort och att den var jättedåligt dubbad till engelska så jag fick mig några garv mellan de VÄLDIGT arga varven. Vart är glöggen? Den jättejättestarka?
/Vrångmannen




Rare Exports (2010)
@@+
Full och arg så gav jag mig så på nästa "mästerverk". Det här var dock en halvhygglig överraskning. Hyllad fantasyskräck från Finland. Sägnerna säger att originaltomten i Finland hade horn och var elakare än djävulen själv. Ett pengagirigt företag hittar gamle Nick infrusen i ett berg och vill tina upp honom. Rullen är rätt snygg och välproducerad med bra skådisar och lite skön stämning sådär. Huvudpersonen är naturligtvis ett barn som ser saker som de vuxna viftar bort som fantasier. Problemet med Rare Exports är att det inte händer så mycket egentligen. Sista 10 minuterna blir det lite action och fart, men bara lite. Resten av filmen är liksom välgjord men också ett stort "jaha?"...och DÄR tog glöggen slut. Vaglorupå?!
/Vrångmannen



Inga kommentarer: