fredag 22 februari 2008

Ab-normal Beauty

@@@

Såg denna med min gode vän och filmbuff Sara igår. En psychorysare från Hong Kong (jag trodde Korea men där bet jag mig i benet). Filmen handlar om den unga kvinnan Jin som går artsy-fartsy skola. Hon mår sådär eftersom hon blev utsatt för övergrepp av andra barn när hon var liten. En dag blir hon vittne till en blodig trafikolycka och någon slags dödsfetish hos henne visar sig. Hon blir alltmer besatt av död och blod och börjar fotografera riktig död som konst. Hennes tjejkompis-slash-lover försöker hjälpa henne komma till vett innan hon står på dårskapens kant. Sen blir det lite tvist och lite våld.
Dom är ju så sköna därborta i öst. "The Pang Brothers", som även gjort hyfsat skrämmande The Eye och deras hollywooddebutbesvikelse The Messengers, har en helt egen stil. Vad sägs om elektronisk porrmusik, galna klipp och snyggt inramade bilder som små konstverk i sig själv. Handlingen är egentligen inte att tala om utan här talar vi stämning och form i första och tredje hand. Den är ok. Inte speciellt spännande rulle, även om sista kvarten är lite småsvettig, men den är fascinerande och man vill se hur det går för det unga lesbiska paret. Jag bjussar på en trea för att det alltid är kul att se annorlunda filmer och det är den här med råge. Folk som vill ha mainstream gör sig bäst i att hålla sig borta helt. Tyvärr blev filmupplevelsen lite oavsiktligt komisk på sina ställen eftersom översättaren (import dvd, engelsk text) inte verkade kunna engelska särskilt bra.

/Vrångmannen

2 kommentarer:

Anonym sa...

När kommer ett Happy Meal på McDonken med detta då?

Sara sa...

Ja, den var störd, men på ett positivt sätt! Den måste få en fyra - en glad överraskning; klart över medel och så fick jag ju den av dig också. :)