måndag 11 februari 2008

Cloverfield

@@@
Det har snackats mycket om den här rullen. Ända sen den första teasertrailern dök upp där vi ser några ungdomar festa i New York och plötsligt kommer frihetsgudinnans huvud farande i en explosion och landar på gatan. Cloverfield är en annorlunda take på monsterrullen. Vi följer en avskedsfest via en av festdeltagarnas videokamera, plötsligt bryter helvetet löst i New York och ett gigantiskt monster börjar röja. Vi fortsätter följa skräcken genom hemkameran då vännerna flyr genom staden för att försöka hålla sig vid liv. Vill först bara kommentera att eftersom det är skakig handkamera hela tiden i långa tagningar så är det lätt att bli åksjuk (jag klarade mig bra). Bland de maffigaste ljudmattor jag varit med om på film! Det kändes som man satt i all kaos och när monstret ryter till dom första gångerna så reser sig nackhåren. Filmen lyckas också bra med att hålla kontinuiteten på ett smart och varierande sätt eftersom allt visas genom en endaste kamera som en av ungdomarna hela tiden dokumenterar med. Cloverfield är småspännande och underhållande under dess korta 85 minuter och det är ett gott jobb för en film helt utan musik och möjligheter till klipp mellan kameror och andra vanliga filmknep för att skapa terror. Ändå känner jag när jag lämnar biografen att jag kommer glömma den här rullen lika fort som jag...jag...Oj! Jag har visst sett en monsterfilm?! Undrar hur den var. Måste läsa.

/Vrångmannen

Inga kommentarer: